Over de makers

banner 960x400

Jong talent vindt elkaar in de digitale wereld

Op de kop van de Biesboschhaven staat een opvallend kantoor. Vier jonge talenten hebben daar een team gevormd om iets tofs te maken van het digitaal magazine Vrouw en Altena: Janinja Olivier, Marloes Kiezebrink, Ramona Treffers en Nieske Hak. Ze zijn elkaar tegengekomen en hadden meteen een klik. Ze genieten van de raakvlakken. Ze delen hun route naar succes. Ze bewijzen dat samenwerken echt werkt. Ieder met hun eigen specialiteit.

Janinja, Marloes en Ramona hebben het Altena College als basis en waaierden uit naar de Kunstacademie Sint Joost in Breda. Het eerste jaar is een basisjaar. Daarna hebben de vrouwen zich gespecialiseerd. Grafisch ontwerp, animatie en illustratie zijn de vakgebieden waarin ze nu werkzaam zijn. Nieske vult aan met het schrijven van teksten en bewaken van de overkoepelende gedachtes. Deze kwaliteiten gebundeld vormen een sterk front voor dit digitale platform waar de ondernemende vrouwen van Altena zich presenteren. De vrouwen zijn bij het realiseren geholpen door Rick Verhagen. Een man die zich heel goed kan inleven in de belevingswereld van de vier vrouwen.

VrouwAltena_Janinja01

Janinja Olivier (Oudendijk, 23): “Als kind wist ik dat ik grafisch ontwerpster wilde worden. Dat is puur visuele communicatie. Onderdelen mooi maken, één geheel. Zelfs tekst zie ik als een beeldend onderdeel. Tevredenheid komt pas als alles klopt. Dankzij Starterslift ben ik klaargestoomd voor een eigen onderneming: een goede start is belangrijk. Gezien de kanteling van het tijdperk ligt de nadruk vooral op internet: in drukwerk is veel minder werk. Ik werk ontzettend breed. Ontwerp een huisstijl voor bedrijven, maar ontwikkel ook websites, advertenties, brochures en apps.”
www.studio-olivier.nl

 

Marloes Kiezebrink (Uitwijk, 23): “Binnen de ontwerpkant van het Sint Joost vond ik VrouwAltena_Marloes01de richting animatie heel bijzonder. Eerst een verhaal schrijven, ontwerpen en een storyboard maken (een soort stripverhaal). De laatste stap is de animatie. Alles komt dan tot leven. Mijn werkplek is bij internetbureau Buro26 in Almkerk waar ik o.a. bedrijfsfilms en motion graphics ontwikkel. Tijdens mijn stages heb ik veel contacten opgedaan. Hierdoor wordt ik ingehuurd voor mooie projecten. Bijvoorbeeld het inkleuren van de film “Pim & Pom, het grote avontuur” van tekenares Fiep Westendorp. De première was in het Tuschinski Theater, Amsterdam. Ik liep over de rode loper, dat was mijn eigen avontuur!”
www.marloeskiezebrink.com 

 

VrouwAltena_Ramona01

Ramona Treffers (Almkerk, 24): “Ik ging naar de kunstacademie met het idee om animatie te studeren. Het stilstaande beeld was toch interessanter. De richting illustratie was toen snel gekozen. Een visuele verhalenverteller ben ik. Concept ontwikkelingen voor (animatie)films, games, (kinder)boeken, beeldverhalen en stationery worden voorzien van mijn illustraties. Kussens en mokken zijn al bedrukt met mijn werk. Ik teken alles zelf, zowel traditioneel als digitaal. Potlood, papier en computer zijn altijd binnen handbereik. Vanuit huis werkend vind ik als freelancer mijn weg in de illustratieve wereld.”
www.ramonatreffers.com

 

VrouwAltena_Nieske01Nieske Hak (Den Bosch, 29): Ik wilde de reclame in en mensen raken met teksten. Na de studie Communicatie, copy en concept volgde ik daarom een masteropleiding van een jaar in Amsterdam. Een internationale stad. Veel geleerd en 5 jaar gewerkt. Ik woon nu in Den Bosch en werk freelance bij reclamebureaus en rechtstreeks voor organisaties. Mijn werkzaamheden noem ik nuttige communicatie. Ieder concept is verschillend, maar het doel is altijd hetzelfde: mensen emotioneel aan merken verbinden. Door middel van een campagne, site, advertentie of film; alles kan eruit voort vloeien. Mijn passie is om iets goeds voor de wereld te doen. Duurzame bedrijven en merken laten groeien bijvoorbeeld.”
www.arewethereyet.nl

 

 Rik Verhagen (Sleeuwijk, 26): al vanaf jonge leeftijd wist ik het: later zou ik iets met techniek en ontwerpen gaan doen. Hoe en wat precies was nog een groot vraagteken. Tot het moment dat mijn hobby – het ontwerpen en bouwen van websites- uit de hand liep. Dit vormde de basis van mijn bedrijf wat ik inmiddels al bijna 8 jaar run. De laatste 3 jaar combineer ik dagelijks het webdesign met industriële productontwikkeling onder de bedrijfsnaam Nieuw Ontwerp. In deze website ondersteunde ik in de technische realisatie.
www.nieuwontwerp.com

Foto: Sanne Hak