Petra Buijs

Banner_PetraBuijs2Innoveer en kijk naar meer

De Woudrichemse Petra Buijs is innovatieregisseur. Zij adviseert en begeleidt organisaties en bedrijven bij het succesvol naar de markt brengen van innovaties. Van strategie naar idee naar realisatie.

De carrière van Petra, startte bij Nutricia. Petra: “Via sales, marketing en productontwikkeling kwam de focus vanzelfsprekend op innovatie. Een MBA opleiding in innovatie & business creatie versterkte dat.” Petra heeft ruime ervaring met het leiden van projecten gericht op innovatie, onder meer bij netwerkorganisatie Anton Jurgens Institute en als innovatiedirecteur bij WeLL Design. Daarnaast coacht ze bedrijven en professionals met een innovatievraagstuk. Van starters tot en met grote internationaal opererende bedrijven. “Ik zie in de praktijk dat bedrijven het innovatieproces vaak lastig vinden.”

Betekenis
“Ik ben mijn bedrijf New Meanings gestart om juist die organisaties en bedrijven te begeleiden”, vertelt Petra. “Innovatie begint met een andere kijk naar de wereld om je heen. Het gaat erom kansen te benutten en ideeën tot realisatie te brengen. Aan dat idee moet een goed fundament ten grondslag liggen. Er moet dus in de praktijk worden getoetst of de onderliggende aannames kloppen. Liefst zo snel mogelijk: op 20% van het proces ligt vaak al 80% van de kosten vast. Is het idee werkelijk een oplossing voor een probleem? Sluit de oplossing aan bij de dieperliggende behoefte, is deze op schaalbaar en is het achterliggende verdienmodel goed? Ik begeleid bedrijven met een doordacht stappenplan op een pragmatische wijze door dit proces.”

Zoek verbinding en samenwerking met andere bedrijven, doorbreek vaste denkpatronen.

Verbinding en Samenwerking
Petra benadrukt: “Innovatie vraagt om denken vanuit verschillende invalshoeken zoals marketing, sales, design en techniek. Het zoeken van verbinding en samenwerking met andere bedrijven, kennis en netwerken óók buiten je eigen sector is belangrijk. Dat doorbreekt vaste denkpatronen. Bovendien krijg je door deze aanpak een bredere kijk en meer inzicht op de zaak. Dat gaat verder dan het product alleen. Mijn motto is dan ook ‘innoveer en kijk naar meer’. Dat is nodig want de wereld verandert continu en dat vraagt om andere, soms nieuwe, business modellen. Zo is bezit voor jongeren niet altijd een issue. Zij leasen net zo makkelijk een jeans als anderen een auto. Daarnaast moet innovatie ook betekenis hebben voor de stakeholders. Betrokkenen moeten de toegevoegde waarde van veranderingen ervaren. Als je ertoe doet, word je relevant en minder snel inwisselbaar.”

Streekproducten
Het Biesbosch streeknetwerk deed recent een beroep op Petra. “Samen met Optifield hebben we gekeken wat stakeholders rondom streekproducten nodig hebben om succesvol te zijn. Wat zijn de wensen en randvoorwaarden van de producenten en de afnemers zoals supermarkten, restauranthouders, scholen, zorginstellingen en particulieren? Waar staat deze streek voor? Wanneer is een product een streekproduct, voldoet het assortiment? Mogen streekproducten duurder zijn en hoeveel dan? Het onderzoek leidde tot concrete, praktische aanbevelingen per stakeholdergroep.

Daarnaast is een van de belangrijkste conclusies: de distributie vormt een bottleneck. De oplossing vraagt om ondernemerschap en consistentie in marketing en communicatie: denk bijvoorbeeld aan distributie en beleving via een centraal punt, bijvoorbeeld een zogenoemde food market. 

Contactgegevens

 

 

 

Petra Buijs-Koekkoek
New Meanings BV
Sluis 2
4285 XA Woudrichem
+31 06 53993381

www.newmeanings.nl
info@newmeanings.nl

linkedin

Vakgebied

Innovatie regisseur  

Bekijk ook de andere vrouwen